Drehbuch Tips: Masterplots

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“Der Plot is diffundierend; er dringt in jedes Atom der Geschichte ein. (…) Er ist eine Kraft, die jede Seite, jeden Absatz, jedes Wort durchdringt. (…) Diese Kraft bringt Bilder, Ereignisse und Menschen in Übereinstimmung.” – Ronald B. Tobias, übers. v. Petra Schreyer

Ohne einen guten Plot mangelt es einer Geschichte an Energie und Halt. Drehbuchautoren sollten sich nicht nur auf die Dialoge oder Grundideen konzentrieren, sondern auch darauf, wie diese am besten vermittelt und verpackt werden können – und dafür ist der Plot zuständig.

In dem empfehlenswerten Buch “20 Masterplots: Die Basis des Story-Building in Roman und Film” geht Ronald B. Tobias auf die Hauptplots ein, die seiner Meinung nach den Kern der meisten Filme und Bücher ausmachen.


Tobias kategorisiert die Plots in innere und äußere Plots.

  • Äußere Plots sind physisch/handlungsorientiert. Es geht hauptsächlich um die äußere Handlung; das “Was”.
  • Innere Plots sind entweder hauptsächlich figurenorientiert und/oder geistig. Entweder geht es hauptsächlich um das Innenleben der Figur(en), welche am Ende der Geschichte verändert ist/sind; das “Wer”. Und/Oder es geht um Ideen; das “Warum” oder “Wie”.

Nach Tobias sind viele Filme und Bücher eine Mischform der beiden Plot-Typen, aber generell überwiegt ein Typ den anderen und bildet die “treibende Kraft”. So kann ein Abenteuer-Film sich bis zu einem gewissen Grad mit Werten, Ideen, und Ähnlichem beschäftigen, und ein tiefgängiger Film kann einige Action-Elemente aufweisen.

Die Entscheidung für einen inneren oder äußeren/physischen Plot hänge von dem “Hauptantrieb” der Geschichte ab: Soll die treibende Kraft in der Handlung liegen, so sei ein äußerer Plot vorzuziehen. Ist die Handlung eher unwichtig oder zweitrangig, solle der Plot ein innerer sein.

Mir scheint es, als ob Low-Budget Filme häufiger einen inneren Plot haben; wenn das Hauptaugenmerk auf den Figuren liegt, sind meist weniger Locations, eindrucksvolle Special Effects, schnelle Kamerafahrten u.Ä. vonnöten. Doch ist es sicherlich möglich, auch einen physischen Low-Budget Film zu drehen; es könnte nur mehr technisches Geschick und Einfallsreichtum erfordern.

  • Die folgenden Plots sind physisch(er): (Die Suche), Das Abenteuer, Die Verfolgung, Die Rettung, Die Flucht, Die Rache
  • Dieser Plot ist geistig: Das Rätsel
  • Die folgenden Plots sind figurenorientiert: (Die Suche), (Die Rettung), (Die Rache), (Die Rivalität), (Der Underdog), Die Versuchung, Die Metamorphose, Die Verwandlung, Die Reifung, Die Liebe, Die verbotene Liebe, Das Opfer, Die Entdeckung, Die Grenzerfahrung, Der Aufstieg, Der Fall

Hier ist die Übersicht, welche ins Detail geht. (In English)


Was haltet ihr von diesen Masterplots? Findet ihr sie hilfreich? Und welche Plots würdet ihr ergänzen?

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Olimpia

A student of human nature and entertainment.

17 thoughts on “Drehbuch Tips: Masterplots”

  1. (i haven’t read everything yet) i was alway amazed as a kid at how good the ‘Outsiders’ was its SE Hinton who wrote it as a 16 year old. And from the 20 plot points, she must have had that or similar book, because her story has lots of subplot points. thx

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    1. I google searched for ‘The Scarlet Letter’ (because someone said Hawthorne is supposedly infj), and the critique by the English Literature professors are that it’s a story where ‘nothing happens’, its all internal. So…Hawthorne violates the Goethe stance (hit the audience from all sides).

      (I think if you have in mind the 20 plot points and re-view Star Wars,…its kind of shocking, like one plot point scene after another …the ‘rescue’, the ‘chase’…(if you go through all 20, it has all 20))

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    2. the backgammon players say when they learn a new strategy they play worse for a while until they integrate it. I imagine its the same thing with an insight into screenwriting, it will take a while to integrate it.

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      1. I think INFPs are obsessed with Se (because they don’t have it). like ‘Rumble Fish’ (S.E. Hinton’s book/film) is all ESFPs (INFP’s ‘supervisor’).

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  2. Had to have the page translated because I don’t speak german, but I think I get what you’re saying, and I like it. Not something I thought about before but it makes sense.

    Liked by 1 person

    1. Nice to hear you liked the post, even though you had to translate it! Did you click on the link around the end? It’s pages from the book itself, in the English original.

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  3. i wonder about the abstract level, because most writers are hacks (bad writers, that are just assembling scenes from books they’ve read, or bad screenwriters doing the equivalent). So an insight given to a hack makes them a more polished hack? And an insight given to a good writer does what? (hack=copying. There is so much copying. In video games, if there is a successful game, the competitor companies copy it.)

    (and then in the MBTI, the Delta quadra copy! thats all they do, so if you have an INFP teacher, she is going to be ‘be sure to copy this stellar exemplar!’)

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  4. I read Ingmar Bergman’s autobiography (i got it off a torrent). He acted like he was arranging plays in normal working hours and everyday writing his own screenplay for his next movie. And it kind of felt like a sequence, all is well, and he is using in his movies the actors that he is working with every day. I guess thats what everyone wants, some kind of sequence where the future projects are all lined up. I guess thats why the film people like sequels.

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  5. sssooo,…all my childhood favorite authors are INFP??? This is not fair! (i bet William Gibson is INFP too, which is seriously not fair)

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  6. OK, You … are supposed to listen to Morrissey, and write out your screenplay. I … am supposed to night swim, and same.

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    1. I know everyone likes to be expansive, but , . My friends at university thought it was a fun project to think about making a movie. I was amazed though at how tough the screenplay was. I couldn’t write a good screenplay, and my super clever friends couldn’t either. I think the right tactic for you is the same as what the ENFJs do. Their audience is 5+ years younger. So you kind of have to write …young/playful.

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